ABSTRAK
Penggunaan
wacana dalam penulisan terutamanya Bahasa Melayu merupakan sesuatu yang sangat
penting bagi melahirkan sesebuah hasil yang berkualiti. Setiap murid yang
berada di sekolah rendah mahupun menengah seharusnya tahu akan fungsi dan
seterusnya mahir menggunakan wacana ini pada tempat yang sepatutnya. Kegagalan
seseorang pelajar menguasai wacana, akan menyebabkan mereka gagal dalam
melahirkan atau menghasilkan sesebuah penulisan yang kritis dan puitis. Wacana
bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan oleh pelajar, malah ianya perlu
dipelajari dan dikuasai. Latihan yang berterusan sama ada bertulis mahupun
pembacaan perlu ditekankan kepada pelajar-pelajar sejak di bangku sekolah
rendah lagi agar mereka dapat menguasai sepenuhnya sehinggalah mereka dapat
mengaplikasinya sehingga ke tahap menara gading dan ke tahap yang lebih tinggi
lagi.
1.0
PENDAHULUAN
Bahasa adalah
alat perhubungan yang paling efektif. Bahasa juga menggambarkan status
seseorang . Penggunaan kata yang sempurna dan tuntas baik secara lisan mahu pun
tulisan menjadikan bahasa itu semakin gramatis dan difahami. Penggunaan kata
dan wacana dalam ayat yang dituturkan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa
yang lengkap setanding dengan bahasa-bahasa lain di dunia.
Wacana merupakan
suatu bahagian atau unit yang paling tinggi yang melampaui sebaris ayat yang lengkap.
Oleh yang demikian, wacana dapat dijelmakan dalam pelbagai bentuk
sehinggalah meliputi peristiwa bahasa. Menurut Kamus Dewan (2007), wacana
membawa maksud keseluruhan tutur kata yang merupakan suatu kesatuan, ucapan,
pertuturan serta percakapan. Manakala menurut pendapat Harimurthi (1982) pula,
wacana merupakan unit bahasa yang melebihi batas ayat. Sementara itu, Raminah Haji Sabran (1985) dalam bukunya yang
bertajuk Kajian Bahasa untuk Pelatih Maktab Perguruan, mendefinisikan wacana adalah unit bahasa yang
melebihi batas ayat, kerana itu ia boleh terdiri daripada ayat, sejumlah ayat,
ceraian, bab, buku, dialog, siri buku dan sebagainya yang di dalamnya
memperlihatkan hubungan-hubungan dan perkembangan fikiran yang berturutan.
Menurut beliau lagi, wacana merupakan kesatuan bahasa yang lengkap. Di
dalam tatabahasa, wacana ini diletakkan di tahap paling atas atau tertinggi
mengikut hierarki dan boleh dinyatakan seperti rajah berikut:
Berdasarkan
pernyataan-pernyataan di atas, dapatlah dikatakan bahawa setiap bahasa
mempunyai bilangan ayat yang tidak terhad. Walaupun begitu, sejumlah ayat
tertentu hanya membawa satu tumpuan makna sahaja. Manakala tumpuan makna pula
akan membentuk satu fokus pemikiran yang
mana di dalam tatabahasa ianya disebut sebagai wacana. Selain itu,
wacana juga boleh disebut sebagai rentetan, tautan dan
-
1 -
hubungan antara sistem bahasa yang
tersusun sehingga menjadi satu bentuk ayat, perenggan, karangan, sebuah novel,
sebuah majalah, buku seminar, bengkel, forum dan sebagainya.
Wacana berasal daripada perkataan Jawa iaitu ‘wocono’
atau ‘woco’ yang membawa maksud baca. Terdapat dua jenis wacana di dalam
unit bahasa iaitu wacana lisan dan wacana tulisan. Wacana lisan dihasilkan atau
dituturkan secara lisan dan melibatkan komunikasi secara langsung antara
penutur dengan pendengar seperti aktiviti perbualan harian, temu ramah,
ceramah, ucapan, khutbah dan sebagainya. Wacana jenis ini melibatkan ekspresi
wajah, nada suara, gerak badan dan sebagainya dalam menyampaikan sesuatu
maksud. Manakala wacana tulisan pula berkisar kepada tulisan dan melibatkan
hubungan antara penulis dengan pembaca. Komunikasi yang berlaku dalam wacana
tulisan ini adalah secara tidak langsung . Contoh wacana tulisan adalah seperti
tulisan rencana, akhbar, majalah, novel dan lain-lain lagi.
2.0
FUNGSI
PENANDA WACANA
Penanda
wacana ialah perkataan atau rangkaian perkataan yang berfungsi untuk menghubungkan sesuatu idea,
hujah dan pandangan seseorang semasa
menulis atau berucap dan ia amat penting
dalam sesuatu teks kerana penanda wacana dapat mewujudkan pertautan
serta kesinambungan antara sebahagian teks dengan yang lain sehingga terbentuk
kesatuan. Dalam lain perkataan, penanda wacana ini digunakan untuk: i) menyambung
ayat dengan ayat;
ii) menghubungkan perenggan dengan
perenggan yang lain; dan
iii) melahirkan ayat-ayat dan perenggan yang
berkesinambungan, gramatis dan bermakna.
-
2 -
Raminah
Hj Sabran (1985) melalui bukunya Kajian Bahasa untuk Pelatih Maktab Perguruan telah
membincangkan tentang fungsi penanda wacana dengan meluas sebagai panduan
kepada bakal-bakal guru yang akan mendidik anak bangsa seluruh negara. Nik
Safiah Karim (2009) di dalam Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga ada menyebut tentang
fungsi penanda wacana ini. Pendapat beliau turut dikongsi bersama oleh Samsu
Yaakob (2009) di dalam bukunya yang berjudul Senarai Semak Sistem Ejaan dan
Tatabahasa Bahasa Melayu. Menurut mereka
ini, di dalam bahasa Melayu, terdapat lima jenis utama penandaan wacana seperti:
i)
Penanda
Penghubung;
ii)
Penanda rujukan;
iii)
Penanda
penggantian;
iv)
Penanda
leksikal; dan
v)
Penanda elipsis
atau pengguguran.
Bagi
meningkatkan mutu penulisan di kalangan pelajar, mereka seharusnya tahu
menggunakan wacana yang sesuai dan pelajar juga perlulah tahu akan fungsi
wacana yang digunakan. Terdapat empat fungsi utama di dalam penanda
wacana iaitu:
a).
Penghubung tambahan;
b).
Penghubung tentangan atau sebaliknya;
c).
Penghubung musabab atau sebab; dan
d).
Penghubung tempoh masa atau ketika.
2.1 Menunjukkan maksud penghubung tambahan.
Menurut Kamus Tatabahasa Dewan Edisi
Ketiga, penghubung tambahan merupakan
penghubung yang memberikan maklumat tambahan kepada sesuatu perkara yang telah diperkatakan
sebelumnya. Antara penanda wacana yang terdapat di dalam jenis ini ialah
seperti dan, lalu, malahan, tambahan pula, lebih-lebih lagi, di samping itu dan lain-lain
lagi. Contoh ayat yang boleh dibina adalah
seperti:
-
3 -
a). Tugas sebagai seorang guru di kawasan
pedalaman benar-benar mencabar dan
memberi pengalaman baru kepadanya kerana sebelum ini dia merupakan seorang anak
orang berada yang tinggal di bandar besar. Malahan
dia juga berpeluang beramah-mesra dengan penduduk-penduduk termasuklah petani dan penternak dalam
mengenali mereka dengan lebih rapat lagi.
b). Pendidik haruslah berusaha membimbing
pelajarnya melakukan pelbagai
aktiviti kokurikulum secara teori mahupun praktikal. Di samping itu, isi pelajaran yang hendak disampaikan mestilah
menarik minat pelajar.
2.2 Menunjukkan
maksud sebaliknya atau penghubung tentangan.
Menurut
Nik Safiah Karim (2009), penghubung tentangan ialah penghubung yang menunjukkan
pertentangan maklumat antara suatu yang baru diperkatakan dengan yang
sebelumnya dalam wacana yang sama. Antara penanda wacana yang sering dan boleh
digunakan oleh pelajar dalam menulis
karangan ialah seperti tetapi, sebaliknya, namun, namun begitu, walau
bagaimanapun dan lain-lain lagi. Contoh ayat yang menggunakan wacana
ini adalah seperti berikut:
a). Kassim telah
lama berpindah ke Semenanjung. Namun hati kecilnya masih teringat
akan negeri di bawah bayu itu.
b). Ani dan
Razak adalah anak angkat Pak Hamid yang dipelihara sejak kecil lagi. Walau
bagaimanapun, mereka berdua menganggap Pak Hamid seperti bapa
kandung mereka sendiri.
- 4 -
2.3 Menunjukkan
maksud sebab atau penghubung musabab.
Pelajar juga boleh menggunakan wacana yang
sesuai bagi menunjukkan sebab berlakunya sesuatu perkara atau peristiwa.
Apabila penanda wacana ini digunakan, jalan cerita akan menjadi lebih gramatis
dan menarik dan menunjukkan kematangan pelajar dalam memilih kata-kata yang
sesuai di dalam penulisan. Antara penanda wacana menunjukkan sebab ini ialah seperti kerana,
oleh sebab itu, oleh itu, oleh hal demikian, dengan itu, maka itu dan
lain-lain lagi. Pendapat di atas telah disokong oleh Siti Hajar binti Abd Aziz
dalam bukunya Bahasa Melayu II terbitan Oxford Fajar (2009). Contoh ayat yang
dapat ditunjukkan dalam bahagian ini adalah seperti di bawah:
a). Kejadian
pecah rumah sering berlaku di kawasan taman perumahan di pinggir bandar. Sikap penduduk yang tidak memberikan
kerjasama dan tidak
mempunyai semangat kejiranan menjadikan masalah ini sukar dibendung. Oleh
hal demikian, pihak berkuasa telah mengarahkan ahli Rukun Tetangga
menjalankan kerja-kerja rondaan dengan lebih kerap.
b). Keadaan
hidup keluarganya amat daif. Maka itu dia terpaksa bekerja lebih keras
untuk membawa keluarganya keluar daripada kepompong kemiskinan.
2.4 Menunjukkan maksud ketika atau penghubung
tempoh.
Mengikut Raihana Hamdan, Aina Rosli, Amin Nur
Aiman dan Salina Hussin (2007), dalam buku Bahasa Melayu UPSR Teks dan Rujukan
Lengkap turut mengatakan bahawa fungsi wacana adalah merujuk kepada maksud
ketika atau penghubung tempoh iaitu penghubung yang menunjukkan urutan masa
atau siri berlakunya sesuatu peristiwa atau kejadian. Antara penanda wacana
yang terdapat di dalam jenis ini ialah seperti pertama, seterusnya,
kemudian, selanjutnya, selepas itu, maka dan akhirnya.
- 5 -
Antara contoh ayat yang dapat dibina dalam
wacana jenis ini ialah seperti:
a). Pertama, ibu saya sakit. Kedua,
kereta saya rosak dan ketiga, hujan
lebat ketika itu. Itulah antara sebab-sebab saya tidak dapat hadir mesyuarat petang
semalam.
b) Sebaik sahaja rombongan kami
tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Sepang,
kami dibawa ke balai menunggu. Sejurus selepas itu, kami diberi taklimat ringkas oleh ketua
rombongan. Semua ahli rombongan mendengar
penerangan yang disampaikan dengan penuh minat. Selepas itu, kami diarahkan membawa bagasi
ke tempat pemeriksaan.
Selain
daripada yang telah dinyatakan di atas, penanda wacana yang terdapat di dalam
bahasa Melayu ialah seperti penanda permulaan karangan, penanda memulakan isi
baharu, penanda huraian isi karangan, penanda memberi contoh, penanda menutup
isi, penanda menulis dua huraian dalam satu ayat, penanda memulakan perenggan
penutup, penanda menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza dan penanda
memulakan atau memasukkan peribahasa.
Setelah
diteliti kesemua fungsi wacana yang telah dinyatakan di atas, jelaslah kepada
kita bahawa fungsi-fungsi wacana ini sebenarkan mempunyai makna yang berbeza
antara satu wacana dengan wacana yang lain mengikut kategori yang telah
ditetapkan.
-
6 -
3.0
PENANDA
WACANA DALAM PERENGGAN
Berikut
adalah contoh-contoh perenggan yang dipilih untuk melihat penggunaan wacana di
dalam petikan:
3.1 Petikan 1
Perenggan
ini adalah dipetik daripada buku ‘Cakna
Bestari’ terbitan Jabatan Pelajaran Negeri Kedah (2011) di bawah tajuk
“Mencipta Inovasi Sebagai Pendekatan Baru – Menyubur Kecerdasan Logik Matematik
Berformula Pengalaman Yang Amat Bermakna”, muka surat 11.
Pembelajaran
dengan modul Program Asas TIP RING KONSEP K3 menulis karangan. Semasa mengaplikasinya, saya
menjelaskan makna FORMULA KONSEP K3
yang mencakupi 3 perkara, iaitu pertama pengamalan, kedua
isi dan ketiga
kesimpulan. Setiap karangan mesti memenuhi disiplin 3 komponen tersebut. Komponen pengenalan mempunyai
3 ciri iaitu pertama isu berdasarkan tajuk, kedua huraian isu dan ketiga
arahan atau respons soalan daripada tajuk. Dalam Komponen Isi, pertama murid
saya perlu menyatakan isi mengikut arahan
soalan, kedua menghuraikan isi dan ketiga mereka
memberi contoh yang berkaitan
isi. Begitu juga pada Komponen Kesimpulan, pertama
mesti menyimpulkan tajuk berdasarkan
pendapat murid, kedua huraian cadangan terhadap isu dan ketiga jelaskan harapan kepada
isu.
Berdasarkan
petikan di atas, terdapat beberapa penanda wacana yang boleh dikesan dalam
ayat-ayat yang digunakan. Antara penanda wacana yang ditemui ialah seperti ‘semasa’,
‘ pertama’, ‘ kedua’, ‘ ketiga’ , ‘ setiap’, ‘dalam’ dan begitu
juga.
-
7 -
Penanda
wacana atau perkataan ‘semasa’ yang
terdapat di dalam ayat tersebut membawa maksud atau menunjukkan sesuatu tempoh atau ketika sesuatu perkara
itu dinyatakan. Manakala perkataan atau penanda wacana ‘pertama’, ‘kedua’
dan ‘ketiga’ pula membawa maksud urutan masa atau turutan
peristiwa atau kronologi sesuatu perkara yang diterangkan oleh penulis.
Manakala penanda wacana ‘begitu juga’ pula membawa maksud persamaan
erti dalam ayat-ayat yang terdahulu.
Di
dalam petikan tersebut, penulis kerap-kali mengulangi penanda wacana ‘pertama’,
‘kedua’ dan ‘ketiga’ kerana terdapat banyak perkara yang
terpaksa disentuh oleh penulis berdasarkan formula konsep yang diperkenalkan
dan perlu diterangkannya supaya pembaca memahami dengan lebih mendalam. Penanda
wacana yang digunakan oleh penulis di dalam petikan tersebut sememangnya mudah
difahami oleh pembaca dan maksud yang hendak disampaikan adalah jelas. Namun
begitu, di dalam ayat, ‘Dalam komponen isi……’,
adalah tidak begitu sesuai digunakan di dalam petikan tersebut. Penulis
sepatutnya menggunakan ‘sementara komponen isi,…..’
bagi menerangkan urutan penerangan yang akan disampaikan bagi menampakkan
wacana yang menarik.
3.2 Petikan 2
Perenggan
ini pula adalah dipetik daripada buku
‘Cakna Bestari’ terbitan Jabatan Pelajaran Negeri Kedah (2011) di bawah tajuk”Pusat
Sumber SMK Convent Sebelum Inovasi”, muka surat 51.
Kedudukan
PSS SMK Convent tidak strategik kedudukannya kerana terletak di tingkat empat bangunan belakang. Pun
begitu, PSS tetap berdiri megah tanpa pelanggan.Walaupun
agak ceria dan bersih, tetapi PSS bergerak sendirian dan bersifat terasing. Selalunya
jumlah pengawas PSS lebih ramai berbanding pengunjung.
Faktor koleksi buku yang tidak terkini, pengawas PSS yang tidak cekap menjalankan tanggungjawab, ketiadaan
promosi dan galakan amalan membaca
menyebabkan PSS hanya sekadar bilik pameran tanpa pelanggan. Malahan, PSS menjadi medan
guru-guru memenuhi waktu ganti (relief). Namun begitu, murid-murid murid-murid masih
menggunakan PSS hanya mengikut waktu
perpustakaan sahaja dan mereka masih tetap tidak menunjukkan minat yang mendalam untuk membaca. Hal yang
demikian ini terbukti apabila jumlah pinjaman
buku sangat minimum.
Dalam
petikan ke dua ini pula, penulis artikel tersebut telah menggunakan beberapa penanda
wacana yang agak berbeza daripada petikan pertama tadi. Di dalam petikan
tersebut, beberapa penanda wacana yang telah dikesan adalah seperti ‘pun
begitu’, ‘walaupun’, ‘selalunya’ ‘malahan’, ‘namun begitu’ dan ‘hal
yang demikian’.
Penanda
wacana ‘pun begitu’ adalah merujuk kepada maksud pertentangan di
mana menceritakan tentang PSS yang terdapat di situ tetapi tidak ada pengunjung
yang datang atas sebab-sebab tertentu. Penanda wacana ‘walaupun’
pula memberi maksud tentang pendapat yang berbeza atau sebaliknya iaitu tentang PSS yang kelihatan ceria tetapi masih
tidak dapat menarik pengunjung datang ke situ. Perkataan ‘kebiasaannya’
membawa maksud atau memberi gambaran tentang keseluruhan serta rumusan pendapat
penulis tentang PSS yang dinyatakan itu. Sementara itu, perkataan ‘malahan’
merujuk kepada maksud penanda keterangan atau huraian kejadian sebaliknya di
mana PSS digunakan oleh guru-guru untuk ‘berehat’ ketika waktu jadual ganti dan
bukannya waktu untuk mengajar. Penanda wacana ‘hal yang demikian’
pula merujuk kepada rumusan sebab di mana ia menerangkan tentang bilangan peminjam yang berkurangan walaupun
PSS kelihatan ceria.
Penulisan
petikan kedua ini menampakkan satu wacana yang menarik dan pembaca boleh
memahami isi yang hendak disampaikan dengan jelas. Perkataan ‘selalunya’
dilihat adalah kurang tepat digunakan di dalam ayat dan boleh digantikkan
dengan perkataan atau penanda wacana yang lebih sesuai seperti ‘kebiasaannya’
dan memperlihatkan penanda wacana yang lebih menarik untuk digunakan.
-
9 -
3.3 Petikan 3
Sementara
perenggan ketiga pula adalah dipetik
daripada buku ‘Cakna Bestari’ terbitan
Jabatan Pelajaran Negeri Kedah (2011) di bawah tajuk “Nilai Membentuk Generasi
Berilmu”, muka surat 82-83.
Sebenarnya,
untuk mendidik dan membimbing seseorang murid mejadi tokoh NILAM bukanlah
sesuatu tugas yang ringan dan mudah. Banyak halangan dan cabaran terpaksa
dihadapi. Contohnya, daripada sepuluh orang murid yang dipilih
dan dibimbing dari tingkatan satu tersebut, mungkin hanya tiga atau empat orang
sahaja yang akan kekal bersekolah hingga ke tingkatan lima. Ada
diantaranya akan bertukar ke sekolah lain selepas Peperiksaan PMR. Hal
ini demikian kerana murid yang mendapat keputusan cemerlang iaitu 7A
dan 8A ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh atau
melanjutkan pelajaran ke sekolah teknik. Apabila perkara ini
berlaku, ada kalanya, calon pilihan utama sekolah yang telah diberi bimbingan
dengan ilmu NILAM turut bertukar sekolah. Selain itu, cabaran
terbesar adalah untuk memilih tokoh NILAM daripada kalangan lelaki. Sudah
menjadi kelaziman di negara kita, murid perempuan lebih gemar membaca
berbanding murid lelaki. Oleh itu, pihak sekolah terpaksa
berusaha gigih mancari tokoh dalam kalangan murid lelaki untuk diketengahkan
sebagai tokoh NILAM ini. Sehingga ini, kami hanya berjaya
mengetengahkan hanya dua orang calon sahaja.
Penanda
wacana atau perkataan yang digunakan di dalam petikan ketiga adalah seperti ‘sebenarnya’,
‘contohnya’, ‘ada diantaranya’, ‘hal
yang demikian’, ‘apabila’, ‘selain itu’,’sudah menjadi kelaziman’, ‘oleh itu’
dan ‘sehingga itu’.
-
10 -
Penanda
wacana ‘sebenarnya’ membawa maksud mengesahkan atau pengeahan
sesuatu maklumat yang disampaikan. Perkataan ‘contohnya’ pula
adalah bermaksud untuk memberikan contoh seuatu perkara atau benda yang hendak
diterangkan dengan lebih mendalam. Sementara perkataan ‘hal yang
demikian’, ‘sudah menjadi kelaziman’ dan ‘oleh itu’ pula
membawa maksud sebab atau musabab atau akibat sesuatu hal dan kejadian yang berlaku. Maksud penanda wacana
bagi ‘apabila’ dan ‘sehingga itu’ pula merujuk
kepada penanda waktu atau tempoh masa.
Bagi
penanda wacana ‘selain itu’ pula membawa maksud memulakan
sessuatu isi baru dalam penulisan dan menunjukkan perbandingan sesuatu perkara.
Manakala perkataan atau penanda wacana ‘selebihnya’ pula membawa
maksud penghubung tambahan di dalam sesuatu ayat dan boleh juga menunjukkan
sebagai bilangan. Walaupun petikan ketiga ini nampak sempurna, namun penulis
boleh menggantikan penanda wacana ‘ada diantaranya’ kepada
penanda wacana yang lebih menarik iaitu ‘selebihnya’
kerana ia akan menampakkan masud bilangan dalam wacana yang ingin diterangkan.
Daripada
ketiga-tiga petikan yang telah dianalisa mengenai penanda wacananya, dapatlah
dirumuskan bahawa penanda wacana ini digunakan di dalam setiap petikan dan
mempunyai bermacam maksud mengikut konteks ayat yang dibina. Sesuatu penanda
wacana tidak hanya membawa maksud yang tetap tetapi boleh berubah mengikut
situasi ayat yang dilafazkan.
-
11 -
4.0
CADANGAN
MENINGKATKAN KEMAHIRAN PENGGUNAAN WACANA DI DALAM KALANGAN PELAJAR
Pelajar-pelajar
sekolah rendah terutamanya, perlu didedahkan dengan lebih banyak lagi cara-cara
meningkatkan kemahiran penggunaan wacana terutamanya di dalam aktiviti
penulisan. Penggunaan wacana yang lemah akan menjejaskan hasil kualiti sesebuah
karya. Menurut Kamaruddin Hj Husin (1988) di dalam buku HBML 3203, Tatabahasa
dalam Pengajaran Bahasa Melayu keluaran Open University Malaysia, menjelaskan
bahawa beberapa perkara perlu diberikan perhatian oleh murid dalam usaha
menghasilkan penulisan yang baik, iaitu sebelum, semasa dan selepas menjalankan
aktiviti penulisan.
Pelajar
yang pintar akan membuat persediaan awal sebelum menulis sesebuah karya atau
karangan. Mereka sepatutnya melakukan banyak latihan tatabahasa terlebih dahulu
dan membaca lebih bahan-bahan tambahan seperti akhbar, majalah, buku-buku
ilmiah dan sebagainya bagi mendapatkan idea serta menambah perbendaharaan kata
dan mengetahui penanda wacana yang sesuai dan menarik untuk dimasukkan ke dalam
hasil tulisan mereka nanti. Pelajar juga
patut didedahkan dengan latihan-latihan menyalin semula petikan atau perenggan
yang mengandungi penanda wacana yang baik agar mereka dapat memahami serta tahu
fungsi penanda wacana yang sesuai di dalam hasil penulisan mereka nanti.
Bagi
mendapatkan hasil yang baik dalam penggunaan wacana dalam kalangan pelajar ini,
guru juga sepatutnya meminta murid melengkapkan ayat atau membina ayat-ayat
berdasarkan penanda wacana yang betul. Seterusnya, murid juga perlu diberi
latihan menyusun ayat berdasarkan urutan serta meletakkan penanda wacana dan
kata hubung yang sesuai.
-
12 -
Seterusnya
murid diminta untuk melengkapkan perenggan berdasarkan urutan cerita dengan
memasukkan penanda wacana yang sesuai dan betul di antara ayat atau perenggan
supaya terdapat kohesi dan koherennya.Selain itu, pelajar juga harus tahu serta
mengetahui fungsi-fungsi wacana yang hendak digunakan. Wacana yang menarik akan
menjamin kesinambungan cerita yang menarik atau kelancaran perjalanan cerita
atau idea dari satu perenggan ke satu perenggan.
Bagi
menghasilkan sesebuah karya yang baik dan menarik, pelajar mestilah menjadikan
kamus sebagai ‘kawan rapat’. Sentiasa merujuk kamus untuk mengetahui erti atau
makna perkataan sukar atau perkataan baru yang akan digunakan di dalam
penulisan. Gunakan wacana yang betul dan tepat apabila menulis dan dilarang
sama sekali menggunakan wacana yang dianggap ‘sedap’ bunyinya tetapi tidak
diketahui makna dan salah penggunaannya.
Setelah
pelajar pasti karya yang ditulis telah selesai, pelajar diminta membaca dan menyemak
semula hasil penulisan mereka. Ini merupakan penilaian kendiri terhadap hasil
penulisan tersebut. Penekanan perlu diberikan kepada format, isi atau huraian,
imbuhan yang bersesuaian, struktur ayat, tanda baca serta perbendaharaan kata
yang betul. Penanda wacana yang digunakan perlulah diteliti dengan betul agar
penggunaannya tepat pada tempat yang betul. Jangan sesekali menggunakan tanda
soal di dalam wacana. Baiki segera kelasahan atau membuat penambaikan jika
terdapat kekurangan dalam hasil penulisan tersebut.
Jika
pelajar dapat memenuhi kesemua cadangan yang dikemukan seperti di atas, pelajar
tidak perlu rasa bimbang kerana kemungkinan hasil sesebuah karya yang dibuat
telah menepati apa yang diminta. Cadangan di atas telah dinyatakan oleh
beberapa orang pemeriksa kertas yang berpengalaman. Tetapi, jika cadangan ini tidak diambil
pusing oleh pelajar, besar kemungkinan hasil penulisan akan menjadi lemah dan
menyebabkan pelajar tidak memperolehi markah yang tinggi seperti yang
diharapkan.
-13
-
5.0
KESIMPULAN
Bahasa
Melayu merupakan suatu bahasa yang indah dan unik kerana ayat-ayat yang
digunakan mempunyai tautan antara satu ayat dengan ayat yang lain (kohesi) dan
mempunyai perkaitan antara satu perenggan dengan perenggan yang lain (koheren).
Daripada pernyataan inilah yang membuatkan sesebuah karya bahasa Melayu menjadi
hebat. Bagi melahirkan karya Bahasa Melayu, ianya bukanlah sesuatu yang sukar tetapi
sekiranya seseorang penulis itu tahu menggunakan wacana yang baik dan tepat,
sudah pasti hasilnya juga akan hebat. Semasa berbahasa, sama ada tulisan
ataupun lisan mestilah mempunyai kesinambungan antara satu idea dengan satu
idea yang lain atau memperlihatkan wacana yang berkesan agar pendengar atau
pembaca memahami isi atau hujah yang ingin dan akan disampaikan.
Wacana
yang baik mestilah mempunyai beberapa perkara seperti kohesi dan koheren yang
dinyatakan di atas dan termasuklah tahu akan fungsi wacana itu sendiri. Penanda
wacana tidak boleh digunakan pada tempat-tempat sembarangan, kerana kesalahan
penggunaan penanda wacana akan menjejaskan atau merosakkan maksud sesuatu hujah
yang ingin disampaikan. Pendengar atau pembaca akan keliru atau tidak memahami
idea yang ingin disampaikan itu.
Setelah
diteliti dengan mendalam, bolehlah dikatakan bahawa penanda wacana di dalam
bahasa Melayu ini mempunyai banyak kepentingannya dalam menghasilkan sesebuah
karya ataupun penulisan. Seseorang
penulis haruslah tahu menggunakan dan faham akan kepentingan wacana itu sendiri
kerana aspek penanda wacana akan mempengaruhi
cara pengolahan serta penyusunan
struktur ayat, pembahagian perenggan, penggunaan kosa kata dan penggunaan
bahasa secara keseluruhan. Pelajar seharusnya didedahkan dengan penggunaan
penanda wacana yang betul sejak awal lagi agar mereka tidak kekok dan dapat
menggunakannya dengan berkesan di masa hadapan. Hal ini tidak boleh dipandang
ringan oleh semua pihak jika kita ingin melahirkan seorang penulis atau
karyawan yang berkaliber suatu hari nanti kerana semuanya bermula dengan wacana
yang berkesan.
Assalaamualaikum.izinkan saya guna maklumat di atas untuk laman VLE Frog saya..Cikgu Munib..SK Tmn Klang Jaya
BalasPadam👍
BalasPadamHasil kerja yang tiptop dan boleh dijadikan rujukan. Kalian boleh buat penelitian thesis di proofreading malaysia
BalasPadam